Arbeidet som er gjort for å fremme bedre vurderingspraksis i norsk skolekultur, synes primært å ha hatt et allmennpedagogisk preg, og har dreid seg om betydningen av tydelige mål og kriterier i arbeidet med vurdering. Arbeidet med mål og kriterier kan fort bli instrumentelt og for lite faglig fundert.
Dette er noen av konklusjonene NTNU-forskerne trekker fram fra Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS), et fireårig prosjekt ved NTNUs Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn. Kartleggingen har bestått av spørreundersøkelser, en gjennomgang av lokale læreplaner for fagene i studien, samt intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere.
– Disse konklusjonene stemmer i stor grad overens med våre erfaringer med vurderingsarbeidet i skolen. Det allmennpedagogiske må dempes ned, og fagenes egenart og faglige vurderingskriterier må løftes fram. Mye av etterutdanningen i vurdering har så langt hatt en generell innfallsvinkel til vurdering, og har bidratt til en byråkratisk og fremmedgjørende tilnærming til vurdering, sier leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen.
Fagspesifikk etterutdanning i vurdering
Norsk Lektorlag mener at etterutdanning i vurdering bør være fagspesifikk, og bygge på at lærerne kan faget sitt.
– Lærere som har svak kompetanse i faget, må først få etterutdanning i selve faget, deretter etterutdanning i vurdering i faget. Det nytter ikke å hoppe over kravene til kompetanse i fag og tro at generell utdanning i prinsipper for vurdering vil bidra til annet enn mer formalisme i skolen, sier Paulsen.
Engvik og Sandvik skriver bl.a. at det er tydelig i analysen at fagkompetanse er en viktig faktor i lærerens vurderingskompetanse. Lærere med høy fagkompetanse er mer opptatt av at egne erfaringer som lærer er viktige for egen utvikling, mens lærere med lavere fagutdanning løfter fram etter- og videreutdanning som sentrale elementer i utviklingen av egen vurderingskompetanse.
Prioriter faglig utviklingsarbeid
Engvik og Sandvik gir også klare råd til skoleeiere og skoleledere om hvordan det videre arbeidet med vurdering i skolen bør ledes videre.
”For å videreutvikle vurderingskulturer i norske skoler kan det tenkes at det heller er det faglige utviklingsarbeidet enn det allmennpedagogiske som bør prioriteres i tiden framover. Funn fra FIVIS og annen forskning tyder på at dette er en riktig vei å gå.”
Relaterte lenker:
Forskning.no Vurderingskompetanse må inn i skolefagene