Veiledningstilbudet til nyutdannede lektorer og lærere har vært mangelfullt.
Kilde: lærere: Rambøll 2016, lektorer: Norsk Lektorlags medlemsundersøkelse november 2015. |
Etter vedtak i Stortinget i 2017 har regjeringen sammen med partene i utdanningssektoren utformet nasjonale rammer for veiledningen nyutdannede lærere skal få. Dette er forankret i strategien for lærerutdanningene (Lærerutdanning 2025), og i egne prinsipper og forpliktelser for veiledning. Disse ble lagt frem i september 2018.
Klikk her for å gå rett til prinsippene
Prinsippene og forpliktelsene skal i første omgang gjelde i tre år, og er ett av tre elementer i de nasjonale rammene for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere. Utdanningsdirektoratet skal i tillegg utarbeide en skriftlig faglig veileder, og et utdanningstilbud for veiledere.
Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen mener prinsippene burde vært mer forpliktende:
– Ambisjonene ble dessverre lave når et prinsipp lyder at veiledningen bare «fortrinnsvis» skal utføres av kvalifiserte veiledere, og definisjonen av «kvalifisert veileder» samtidig angis til «nødvendig faglig kompetanse». Det må være et tydelig mål å øke antallet veiledere med formell veilederkompetanse, uttaler Helgesen.
Hun mener kompetansekravene for å undervise også må gjelde for veiledning, men er samtidig positiv til at man nå stiller krav om minst tre års erfaring som lærer før man kan være veileder. Lektorstudentene i Lektorlagets studentorganisasjon har gitt tilbakemeldinger om at veilederne deres dessverre ofte har svært kort fartstid i skolen.
– Nok tid og kvalifiserte, erfarne veiledere er nøklene til god veiledning, dette må inn i arbeidstidsavtalene til hver enkelt lærer. Skal Stortingets vedtak oppfylles må dette følges opp nøye. Skoleeierne har ansvaret, dessverre er avtalen for uforpliktende på kompetansekrav og arbeidsgivers ansvar for å rekruttere veiledere, påpeker Helgesen.
Hun synes også skoleeiersiden burde forpliktet seg mer enn at KS skal «oppfordre kommuner og fylkeskommuner til aktivt å rekruttere veiledere og legge til rette for at de får nødvendig kompetanseheving». Avtalen tydeliggjør samtidig at ansvaret for å ivareta nytilsatte ligger hos arbeidsgiver.
Ordningen skal evalueres både kvantitativt og kvalitativt, gjennom delrapporter og en sluttrapport ved årsskiftet 2020-2021. Helgesen mener det er viktig at evalueringen måler hvor mye tid som er satt av, og at den gir god oversikt over lokale og regionale forskjeller i hvilke ressurser som faktisk settes av til veiledning.
Prinsippene det er enighet om er:
Prinsipper for veiledning
|
Relaterte lenker: