Eksamen er avlyst og fraværsgrensen gjelder ikke ut skoleåret. Lektorer forteller om utfordrende arbeidsforhold og manglende motivasjon hos elevene.
– Avlyst eksamen skulle gi lektorer og lærere muligheten til å tette kunnskapshull som har oppstått på grunn av pandemisituasjonen. Men våre medlemmer forteller at kombinasjonen ingen eksamen og ingen fraværsgrense gjør at elever mangler motivasjonen de trenger for å komme seg på skolen. Det er mange tomme stoler i klasserommet, sier leder i Norsk Lektorlag Helle Christin Nyhuus.
Vanskelig vurderingssituasjon
Nyhuus påpeker at skoleledelsen må gi faglærerne tid til arbeidet med å tette kunnskapshull, og man må se på arbeidsplanen for resten av skoleåret på nytt. Hvis standpunktvurderingen utsettes, vil det i praksis bety et forlenget arbeidsår for lærere og lektorer.

– Dette gir administrative og økonomiske konsekvenser som skoleeier og skoleledelsen må ta med i planleggingen, sier Nyhuus.
Høyt fravær fører til at det kan være utfordrende å undervise som planlagt i fag. Det kan også bli utfordrende å vurdere elever. Medlemmer har fortalt at de må utarbeide både 3. og 4. vurderingssituasjon i samme emne på grunn av mye fravær.
Vil ha fraværsregistrering
Norsk Lektorlag forutsetter at regjeringen gjeninnfører fraværsgrensen fra høsten av.
– Erfaringer fra de siste to pandemiårene viser hvor viktig det er å sette faste rammer og stille forventninger til elevene fra høsten av. Vi minner igjen om at fraværet blant elever i videregående skole i snitt ble redusert med 27 prosent etter at fraværsgrensen ble innført – og karakterene ble bedre. Registrering av fravær som ikke er smitterelatert, kan fylle mange av de tomme stolene i klasserommet, sier Nyhuus.