– Tallene fra den siste PISA-undersøkelsen viser en urovekkende utvikling, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har invitert partene i skolen, blant andre Nyhuus, til et møte 6. desember for å diskutere hva som kan gjøres for å snu utviklingen.
– Kvalifiserte lærere i alle klasserom er et tiltak som vil føre til god læring, og som vi vet bidrar mest til å utjevne sosiale forskjeller. Dessverre er det slik i dag at ikke alle elever i dag blir undervist av lærere med fordypning i faget, påpeker Nyhuus.
– Lektorlagets medlemmer på ungdomstrinnet rapporterer i tillegg om svært store klasser, og vi må også diskutere hvordan dette påvirker læringsresultatene, legger hun til.
Størst tilbakegang i matematikk
Matematikk er det fagområdet i undersøkelsen der elevene har størst tilbakegang i 2022: 3 av 10 elever presterer på det laveste nivået i matematikk, mot 2 av 10 i 2018.
Undersøkelsen ble gjennomført rett etter to år med pandemi og må sees i lys av dette. PISA-undersøkelsen gir imidlertid ikke noe informasjon om årsakssammenhenger.
Programme for International Student Assessment (PISA) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Matematikk var hovedområde for tredje gang i 2022. Tallene fra 2022 viser blant annet:
- Aldri før har norske elever prestert dårligere i gjennomsnitt i matematikk. I lesing og naturfag er de på samme nivå som i 2006, som da var det laveste nivået som er målt.
- Norge er på samme nivå som OECD-snittet i lesing og matematikk, men under i naturfag. I PISA 2022 går OECD-snittet ned, men nedgangen for norske elever er større enn de fleste OECD-landene.
Digitale hjelpemidler forstyrrer
31 prosent av de norske elevene forteller at de blir distrahert av å bruke digitale hjelpemidler, og 25 prosent blir distrahert av andre elever som bruker digitale hjelpemidler. Tallene er omtrent på nivå med OECD-snittet.
– 75 prosent av våre medlemmer oppgir at elever mobilbruk forstyrrer opplæringen, sier Nyhuus.
Rapporten viser at elever på skoler med mobiltelefonforbud i mindre grad rapporterer at de blir distrahert av digitale hjelpemidler.
Tiltak må være faglig begrunnet
Norge har deltatt i samtlige PISA-studier.
– Slike sammenliknbare, internasjonale undersøkelser gir oss en indikasjon på om vi har satt fellesskolen på rett kurs, sier Nyhuus.
– Vi vet det er store forskjeller mellom skoler og landsdeler. Vi må fortsette å samle inn data gjennom både nasjonale og internasjonale undersøkelser for å kunne ta kloke, faglig begrunnede beslutninger om tiltak i skolen.