Utdanningsdirektoratet hører om eksamen med forberedelsesdel til skriftlig eksamen skal endres til eksamen uten forberedelsesdel. Dette gjelder fag som i dag har forberedelsesdel til skriftlig sentralt gitt eksamen.
Lektorlaget inviterer medlemmer som jobber i skolen til et digitalt innspillsmøte om forslaget, fredag 30.8 kl. 11.00-12.00. Invitasjon med møtelenke er sendt i nyhetsbrev.
Har du ikke fått nyhetsbrevet og ønsker å være med på innspillsmøtet, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Hilde Tørhaug på epost: ht@norsklektorlag.no innen utgangen av torsdag 29. august.
- Her finner du hele høringsnotatet: https://hoering.udir.no/Hoering/3111?notatId=4591
Direktoratet skriver: «Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen.» Direktoratet viser til at inntoget av kunstig intelligens har aktualisert behovet for å regulere og kontrollere hjelpemiddelbruk til eksamen. Dagens eksamen er ikke laget med tanke på at eleven har tilgang til KI-verktøy som ChatGPT.
De mener det er stor risiko for at sensor ikke klarer å skille mellom hva som er KI-generert tekst fra forberedelsen og hva som er elevens eget eksamensvar fra eksamensdagen.
Flere sentralt gitte skriftlige eksamener har forberedelsesdel i dag:
- I grunnskolen har alle skriftlige eksamener forberedelsesdel, med unntak av eksamen i matematikk.
- I videregående skole er det en liten andel av fagene som har skriftlig eksamen med forberedelsesdel:
- Fellesfagene: norsk, samisk, finsk, kvensk og engelsk (unntaket er norsk for vg3 studieforberedende utdanningsprogram som ikke har forberedelsesdel)
- Programfag tilhørende utdanningsprogram for studiespesialisering: samfunnsfagene, økonomifagene og enkelte realfag og språkfag
- Programfag tilhørende vg3 på yrkesfaglige utdanningsprogram: enkelte fag i utdanningsprogram for elektro- og datateknologi og teknologi- og industrifag. Det blir en egen høring for disse fagene, som nevnt innledningsvis.