Forskning viser at opplæringen har for noen elever vært dårligere under stengte perioder i pandemien. Elever har måttet i mye større grad jobbe selvstendig og med mindre tilbakemeldinger. I tillegg har de mistet det sosiale med å være sammen i klasserommet.
Kunnskapsdepartementet satte ned en arbeidsgruppe som skulle foreslå tiltak for å bøte på tapt faglig og sosial læring under pandemien, som leverte sin rapport til statsråd Guri Melby 15. juni.
- Rapporten «Skolen etter koronapandemien. Et løft for trivsel og læring» (pdf)
- Regjeringens pressemelding om rapporten (15. juni 2021, ekstern lenke)
Prosessen videre
Regjeringen skal nå se på prosessen videre med hvilke tiltak som skal brukes.
– Vi vil vurdere hva som kan settes raskt i gang av disse tiltakene og hva som er mer langsiktig. Det er allerede bevilget 330 millioner kroner for å bidra til å ta igjen tapt læring, nå foreslår vi 256 millioner ekstra, i tillegg til 500 millioner til sommerskole, sa Melby.
Lektorlaget har bidratt med innspill til arbeidsgruppens rapport underveis.
Arbeidsgruppen foreslår blant annet at kontaktlærerrollen skal få mer tid, at laget rundt eleven skal styrkes samt at elevens rett til medvirkning skal ivaretas.
– Å øke ressursene til kontaktlærer kan være et godt tiltak. Kontaktlærer er ofte den første som fanger opp problemer og skal følge opp. Her burde regjeringen vurdere en straksbevilgning, siden det ser ut som det er flere som har utfordringer. Vi savner en beskrivelse av hvordan dette skal gjøres praktisk og konkret, sier Lektorlagets leder Rita Helgesen.
Ekstra tiltak og gode rutiner
Arbeidsgruppen presiserer at det er skoleeiers ansvar å ha gode rutiner for å identifisere elever med bekymringsfullt fravær. Kritiske overganger må identifiseres, og informasjon og samhandling styrkes. Det må også etableres tverrfaglige oppstarts – og overføringsmøter.
– Ekstra tiltak for å ta igjen det tapte krever penger til lønn til de som skal gjøre det ekstra arbeidet som kreves. Dette må være på plass til skolestart, slik at vi kan begynne å tette hullene med en gang skolen begynner igjen, sier Helgesen.
For å kompensere for tapt læring og progresjon for alle, foreslår arbeidsgruppen blant annet ekstra timer for elever som trenger det, gode vikarordninger og skjerming av ressurser for tilrettelegging.