– Retten til videregående opplæring, uansett resultater fra grunnskolen, var nok ment å hjelpe de svake elevene, men rammer dem hardt når det viser seg at de ikke har forutsetninger for å mestre videregående, sier leder i Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen til Aftenposten.
Utydelige krav
– Voksensamfunnet har konstruert et skolesystem der vi som voksne kan vike unna det ubehaget det innebærer å stille faglige krav. Systemet er utydelig, for eksempel i krav om at elever må opp på et visst nivå i lesing, regning og engelsk for å begynne på videregående. Det er et bekvemt system, og vi kan som voksne dekke oss bak at det er tilsynelatende elevvennlig, fortsetter hun.
Aftenposten viser at Norge er alene om å gi rett til videregående opplæring uansett om elevene har kvalifisert seg eller ikke.
Relaterte lenker:
- Aftenposten 19.06.2010 Stryk uten konsekvenser