Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget. Bilde.
Utdanning

– Tar ikke tak i de grunnleggende problemene

Regjeringen vil ha mer praktisk læring i alle fag i 5.-10. trinn. – Da trenger vi mindre elevgrupper, kvalifiserte lærere og nok og riktig utstyr, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
AVRedaksjonen
13. september, 2024

Regjeringen er bekymret for dårligere læringsresultater og at elever på ungdomsskolen kjeder seg og mangler motivasjon. I dag kom regjeringen med ungdomsmeldingen, stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn». Den skal adressere disse utfordringene.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sa under pressekonferansen at ungdomsmeldingen handler om å gi skolen og lærerne bedre rammer slik at de kan gi god og variert undervisning.

– Lektorlaget er enige i at vi trenger bedre rammer. Det vi trenger er mindre elevgrupper, kvalifiserte lærere og nok og riktig utstyr, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.

Store elevgrupper hindrer praktisk undervisning

– Det er bra at regjeringen foreslår mer penger til utstyr, oppgradering av skoler og skolebiblioteker, men forslaget mangler løsninger for det de fleste av våre medlemmer sier hindrer dem i å undervise mer praktisk: store elevgrupper.

– 8 av 10 av medlemmene våre svarer i vår undersøkelse at store elevgrupper hindrer dem i å gjøre undervisningen mer praktisk. Ser vi bare på medlemmene i ungdomsskolen, gjelder dette hele 9 av 10, sier Nyhuus.

Lektorlaget mener klassestørrelse på ungdomstrinnet ikke må overstige 27 elever. Men: Elevgruppen må være enda mindre hvis det må til for å kunne gjennomføre for eksempel kjemieksperimenter eller annen praktisk undervisning. Faglige og pedagogiske vurderinger og HMS-krav må ligge til grunn.

– Dette betyr at dersom politikerne ønsker mer praktisk undervisning i skolen, må skolene ha ressurser til å unngå for store elevgrupper. Konkrete planer for å redusere klassestørrelser mangler i regjeringens ungdomsmelding.

Kvalifiserte lærere gir variert undervisning

Regjeringen foreslår også 60 millioner kroner til utvikling av praktiske undervisningsopplegg.

– Kvalifiserte lærere vil og kan utvikle egne undervisningsopplegg. Disse 60 millionene burde havne i klasserommene, slik at flere elever får kvalifiserte lærere som får tilgang til oppdaterte lærebøker og digitale læremidler, sier Nyhuus.

– Fortsatt kan skoleeier ansette noen helt uten faglig kompetanse til å undervise. Bakdøra ble ikke lukket med ny opplæringslov. Alle elever bør undervises av en kvalifisert lærer i alle fag.

Regjeringen vurderer å fjerne språkfag

Nyhuus reagerer på regjeringens forslag om å fjerne språkfag i ungdomsskolen og ta av fagtimer for å innføre to timer valgfag i 5.-7. trinn.

– Regjeringen sier den er bekymret for dårligere læringsresultater i skolen. Hvordan skal elevene bli bedre i lesing, regning og skriving ved å innføre mer valgfag og fjerne språkfag?

Nyhuus viser til at språkfag blir en salderingspost for tiltak:

– Regjeringen har allerede fjernet tilleggspoeng for fremmedspråkfordypning i videregående opplæring, og nå vil de vurdere å fjerne fremmedspråk på ungdomsskolen. Det er en dårlig idé, sier hun.

– Lite er mer praktisk, i et globalisert samfunn, enn å beherske et fremmedspråk.

Dette vil regjeringen gjøre

Regjeringen foreslår blant annet:

  • Innføre to timer med valgfag for elever på 5. til 7. trinn, med en praktisk og fysisk innretting. Nordtun foreslår å ta minst én time fra rammen av fleksibiliteten i fag- og timefordelingen på 10 prosent. Et annet alternativ er å bruke en engelsktime.
  • Gjøre det obligatorisk å tilby arbeidslivsfag på ungdomsskolen. Her vil elevene få prøve seg mer i yrkesfaglige fag.
  • Etablere et nasjonalt undervisningsprogram for mer praktisk skole.
  • Lage en egen bank for erfaringsutveksling mellom skoler og kommuner.
  • Vurdere å skrote det ekstra språkfaget – som tysk, fransk eller spansk – på ungdomsskolen.
  • Tydeliggjøre at 10 prosent av timefordelingen kan avgjøres lokalt.
  • Etablering av egne pilotskoler for praktisk læring og fysisk skole.

  • 60 millioner til utvikling av praktiske undervisningsopplegg som lærere over hele landet kan ta i bruk for å styrke læringen i matematikk, lesing, naturfag og skriving.
  • 30 millioner til nasjonalt program for praktisk læring (erfaringsbank, pilotskoler).
  • 29 millioner mer til utstyr for praktisk læring, totalt 160 millioner i 2025. Denne potten var ny i 2024-budsjettet, men styrkes nå.
  • 10 millioner til skolebibliotek (viderefører samme nivået fra styrkingen i revidert nasjonalbudsjett 2024).

se mer innhold fra kategorien

Utdanning
kompetanseungdomsskolen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Utdanning
Undersøker om forberedelsesdel skal fjernes
Inntoget av kunstig intelligens har ført til at Utdanningsdirektoratet undersøker om forberedelsesdel til skriftlig eksamen skal fjernes. Lektorlaget inviterer medlemmer til innspillsmøte om saken.
Utdanning
Færre vil bli lektor: Lektorkompetansen må verdsettes høyere
Lektorlaget mener at sterk faglig autonomi, og lønn som reflekterer utdanning og ansvar, vil bidra til å snu den negative søketrenden til lektor- og lærerutdanningene.
Utdanning
Fraværsgrensen tilbake på rett spor
Dagens fraværsgrense skal i all hovedsak videreføres. – Vi er svært fornøyde med at vi er blitt lyttet til, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.