Lektorstudentene hadde årsmøte i starten av april, hvor de blant annet valgte ny leder og nestleder.
Natalie Woldengen har vært nestleder i et år, og har nå tatt på seg vervet som leder etter Andreas Halvorsrud.
– Jeg synes vi har startet på noe bra som jeg ikke var klar for å gi slipp på, forteller hun.
– Jeg ønsker å fortsette å opprette flere lokallag, og ivareta og bygge opp de vi allerede har. Jeg vil fortsette å fremme Lektorstudentene som en sterk stemme for lektorutdanningene inn mot politikerne.
Hjertesak: Praksis
Hennes hjertesak som leder av Lektorstudentene er å få på plass nasjonale standarder for praksis.
– Enkelte studiesteder legger opp til undervisning i praksisperioden, og det må endres. Når vi er i praksis, er det forventet at vi bruker fulle arbeidsdager på skolen vi er plassert på. Når da studiesteder legger opp til undervisning på campus i praksisperiodene, gjør det hverdagen mer krevende enn nødvendig, sier hun.
– I tillegg er det store forskjeller på praksislærere, fordi mange ikke har veilederkompetanse, som Lektorstudentene ønsker at skal bli et krav på sikt.
Den ferske nestlederen Anne Aurora Ekeland Bjørkly gleder seg til å ivareta lektorstudentenes interesser.
– Særlig lektorpolitikk er utrolig viktig om man ønsker å ha flinke og kompetente lektorer i fremtiden, sier hun.
Hjertesak: Bedre lektorstudier
Bjørklys hjertesak er bedre utforming av lektorstudiet.
– Vi ser at det er alt for få studenter som fullfører lektorstudiene, og at studiekvaliteten generelt er for lav. Et mer standardisert løp med relevante teoretiske og praksisrelaterte fag kan bidra til at flere gjennomfører, sier hun.
– Når man skal undervise, trenger man relevant fagkunnskap, og pedagogisk teft. Kombinasjonen her jobbes det i dag for lite med i studiene, legger hun til.
Hva er ditt beste tips til de som skal ut i praksis?
Woldengen:
– Spør om å få bli med på alt du kun har muligheten til å lære noe om i praksis, alt fra foreldremøter til foreldre- og elevsamtaler. Prøv å undervise mest mulig, og gjerne ha egne timer tidlig i studieløpet heller enn å alltid ha timer sammen med medstudenter. Det lærer man utrolig mye av! Og husk at praksislærere kan være referanser når du skal søke jobb etter studieslutt.
Bjørkly:
– Mitt beste tips er å tørre å stille spørsmål. Din praksisveileder er der for å hjelpe deg å bli en god lektor. Så selv om du er i observasjonspraksis, still spørsmål til lærere, elever og andre som er på skolen, og finn ut av hva du vil med praksisperioden. Om du har lyst til å lede en time, kan du spørre om det. Om du har et forslag til et undervisningsopplegg, kan du spørre om det. Man må gripe sjansen når man har den.