image-3
Arbeid

Se Lektorkonferansen her

Hvordan kan man skape dialog der man er grunnleggende, rivende uenige? Og hvordan underviser man om kontroversielle temaer?
AVRedaksjonen
12. november, 2024

Skolens oppgave er å danne og utdanne elevene. De skal trenes til å bli demokratiske borgere. Krig, konflikter, politiske uenigheter og polariserende debatter kan stå i veien for den gode, demokratiske samtalen. 

Følg Lektorkonferansen live 14. november kl. 16. Den vil ligge i opptak etterpå.

Demokratiet er under press i mange land, også i Norge. Demokratiundersøkelser som International Civic og Citizenship Education Study viser en nedgang i kunnskap om demokrati blant 14-åringer i Norge.

Samtidig råder det uenighet om ytringsfrihetens vilkår. Mange unge opplever at ytringskulturen er for tøff for de som våger å engasjere seg, eller at det ikke lenger er «lov» til å si noen ting. Lektorer gir tilbakemelding om at klasserommene er tausere nå enn tidligere, og at de kvier seg for å ta opp kontroversielle temaer i frykt for å støte noen eller for at det vil føre til mer polarisering og utenforskap.

Lektorlaget tar pulsen på utviklingen sett fra klasserommet, og vi skal diskutere det store spørsmålet: Hva skal til for å trene unge mennesker til uenighetsfellesskap? Og hvordan skal man ta kontroll over sannheten i klasserommet når verden er full av løgn og bedrag?

Velkommen kl. 16-19 på Kulturhuset i Oslo den 14. november!

Program

Innholdet og tidspunkt i programmet kan bli endret.

kl. 16.00Er demokratisk dannelse i skolen under press?
Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus innleder.
kl. 16.15Falske nyheter: Hvordan skal vi jobbe i skolen for å hjelpe elevene navigere i et hav av desinformasjon?
Sølve Kuraas Karlsen, leder i Tenk
kl. 16.50Ung2025: Hva er unge opptatt av akkurat nå og hvor henter de informasjonen fra?
Marianne Wille Syvertsen fra Opinion presenterer undersøkelsen Ung2025.
kl. 17.20Pause
kl. 17.35Hvordan møter vi udemokratiske holdninger i klasserommet?
Binta-Victoria Jammeh, utdannet lektor og stipendiat ved MF vitenskapelig høyskole.
kl. 18.00Tause klasserom: Hvordan trener vi unge mennesker til å tåle å være uenige?
Kristin Ask, lektor ved Oslo katedralskole.
kl. 18.25Benstrekk
kl. 18.30Hvordan lykkes man i å skape dialog når man er rivende uenige?
Panelsamtale med Kristin Ask, Binta-Victoria Jammeh,
Helle Christin Nyhuus og leder av Lektorstudentene, Natalie Woldengen.
kl. 18.50Spørsmål fra salen
kl. 18.55Vi runder av

se mer innhold fra kategorien

Arbeid
Lektorkonferansenundervisningytringsfrihet

Flere artikler du kanskje er interessert i

Arbeid
Skjermbrukutvalget: Lærernes metodefrihet må stå sterkt
Skjermbrukutvalget har levert sin endelige rapport. Utvalget understreket blant annet at lærere må ha frihet til å velge undervisningsmetode og læremidler.
Arbeid
Ikke sett nyutdannede opp mot erfarne lektorer
Regjeringen foreslår å ta av videreutdanningsmidler for å finansiere veiledning av nyansatte. – Disse postene må ikke settes opp mot hverandre, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Arbeid
Tydeligere regler for fysisk inngripen
– Forslaget til regler for fysisk inngripen gir tydeligere rammer for hva som er lov, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus. Lektorlaget har levert høringsuttalelse til Kunnskapsdepartmentet.