Onsdag 31. mai kom den varslede høringen om regler om avverging av skade og bruk av inngripen. Dette er en del av den nye opplæringsloven som skal tre i kraft fra høsten 2024.
– Helt overordnet ønsker vi dette velkommen. Dette har Norsk Lektorlag også gitt innspill på i vår høringsuttalelse til Opplæringsloven i 2021, sier leder i Norsk Lektorlag Helle Christin Nyhuus.
Regler om tvang, avverging og skadeforebygging
Norsk Lektorlag har vært tydelig på at loven må inneholde regler som handler om både tvang, avverging og skadeforebygging.
– Dette forslaget tar bare stilling til avverging av skade mot person eller eiendom, men ikke skadeforebygging. Nordrum-utvalgets forslag om at ansatte skal kunne gripe inn fysisk mot elever også for å holde ro og orden i klasserommet for de øvrige elevene, er viktig. En slik inngripen kan være nødvendig for å unngå mer inngripende tiltak. Departementet har ikke foreslått å inkludere dette. Vi mener at forslaget er godt og bør tas inn i regelverket, sier Nyhuus.
Eskalering kan ende i voldssituasjoner
I høringen fra regjeringen heter det blant annet at «forstyrrelser og uro i utgangspunktet må håndteres med en faglig-pedagogisk tilnærming» , og at «å bruke fysisk makt i slike situasjoner ikke er løsningen».
– Norsk Lektorlag mener det er viktig å ta innover seg at eskalering av uro fra utagerende elever i klasserommet kan ende i voldssituasjoner. Det handler også om å trygge at alle elevene får et godt læringsmiljø og den undervisningen de har krav på. Det kan være tilfeller hvor det ikke er tilstrekkelig med en faglig-pedagogisk tilnærming, sier Nyhuus.
Nyhuus og fagsjef for utdanningspolitikk Wenche Bakkebråten Rasen møtte torsdag 1. juni Himanshu Gulati, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet og medlem i Stortingets utdanningskomité. Temaet for møtet var vold i skolen og hvordan vi kan styrke lærenes stilling i skole og anledningen til å kunne gripe inn for å avverge vold og trusler.
– Vi er glade for at Himanshu har løftet frem dette i representantforslag tidligere i vår. Dette har trolig bidratt til fortgang i Kunnskapsdepartementet i denne saken. Da som nå er Norsk Lektorlag opptatt av at vold og trusler i skolen er et alvorlig problem, og virkemidlene til å håndtere og reagere må styrkes, sier Nyhuus.
Norsk Lektorlag skal nå sette seg grundig inn i alle forslagene og levere en høringsuttalelse innen fristen som er 30. september 2023.