av Marianne Mo, lektor
Det er mulig jeg som lærer har glemt noe i år også, men etter planleggingsdagen er jeg som vanlig klar til – eller nødt til – å benytte en liten plan-B her og der. Og kanskje flere bokstaver.
Med utgangspunkt i læreplan, timeplan, ukeplan, halvårsplan og årsplan, har jeg i min planlegging inkludert både fagplan, fagdagsukeplan, vurderingsplan, aktivitetsplan, opplæringsplan, innføringsplan og prøveplan, samt at jeg har hatt i bakhodet både utviklingsplan, handlingsplan, oppfølgingsplan, beredskapsplan og evakueringsplan.
I tillegg har jeg studert ulike nettsteder, virtuelle rom, områder, seksjoner, lokasjoner, mailer, mapper, apper, lister, dokumenter og skjema.
Jeg har også forsøkt å ta hensyn til informasjonen i skolens info-perm, hjemmeside og felleskalender, årshjul, læringsplattformen Canvas, registrerings- og datauthentingssystemet SkoleArena (ja, haha, de skriver det sånn), Outlook, brukerveiledninger, forskrifter, oppdateringer fra fylkeskommunen, skolens satsingsområder og for ikke å snakke om skolens visjon.
Nå gjenstår det bare å følge med på romplan og møteplan med tilhørende plenumsmøter, fagmøter, avdelingsmøter, kontaktlærermøter, kontaktlærertimen, kontaktsamtaler, foreldremøter, klasselærerråd, elevsamtaler, medarbeidersamtale, planleggingsmøter, infomøter, nettverksmøter, verneombudsmøte, karaktermøter, formøter og oppfølgingsmøter og sammen med møtene benytte ulike skjema for innkalling, agenda, tilstand, handling, avvik, rapportering, dokumentering, dokumentering, dokumentering, dokumentering, tiltak, referat for deretter å avslutte med liten fremdriftsplan.
Da skulle alt være klart til å boltre seg i kreative, inspirerende, innovative, sprudlende og læringsrike undervisningsøkter.
Innlegget har også vært publisert i Adresseavisen.