Eksamen er en sentral institusjon i norsk skole, og en viktig anledning elevene får til å vise hvilken kunnskap de sitter på. Etter mandagens eksamenskaos har Norsk Lektorlag vært i dialog med Utdanningsdirektoratet om situasjonen som har oppstått.
– Elevene trenger trygge, forutsigbare rammer. Det er opprørende og leit at årets eksamen ikke kunne gi disse rammene, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Elevene kan få eksamen annullert
Utdanningsdirektoratet har i dag varslet at alle elever som ønsker å få norskeksamen annullert på grunn av utfordringene som oppsto mandag, skal få anledning til det. Ifølge pressemeldingen fra direktoratet skal skolene søke gruppevis annullering av eksamen på vegne av elever som ble berørt. Elevene bestemmer selv om de vil stå på denne listen.
– Vi forventet at direktoratet skulle ta en rask avgjørelse av hensyn til elevene. I løsningen som er blitt valgt, har de tatt hensyn til alle elevene som var oppe til eksamen den dagen. Både elevene som ble berørt av problemene og elevene som fikk gjennomført eksamen på tilnærmet normal måte, sier Nyhuus.
En varslet katastrofe
Etter mandagens store digitale utfordringer, har Norsk Lektorlag gitt tydelig beskjed om at dette er en varslet katastrofe.
– Den digitale infrastrukturen er ikke på plass mange steder. Våre medlemmer forteller om skoler med underdimensjonerte nettverk og utdaterte pc-er. Digital infrastruktur er ikke prioritert. Dette har vi over lang tid varslet om, senest i forbindelse med regjeringens arbeid med ny digital strategi for skolene, til både Utdanningsdirektoratet, KS og Kunnskapsdepartementet, understreker Nyhuus.
Norsk Lektorlag har også advart mot å innføre heldigital eksamen, og har spilt inn at en heldigital eksamensgjennomføring forutsetter at man har en backup-løsning.
– Vi forventer at Utdanningsdirektoratet tar lærdom av dette og holder tett kontakt med oss, både når det gjelder utforming og gjennomføring av fremtidige eksamener. Kunnskapen fra klasserommene må løftes frem, sier Nyhuus.