image-6
Nyheter

Norsk Lektorlag krever 16-20 000 til lektorene

Norsk Lektorlag krever at det avsettes 3,2 % av lønnsmassen til lektorer og lektorer med tilleggsutdanning, for å for å få rettet opp noen av skjevhetene som har oppstått gjennom mange år med sentrale oppgjør.
AVRedaksjonen
25. april, 2018
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Akademikerne og Norsk Lektorlag krever en systemendring for undervisningspersonalet slik at lønnen blir fordelt via kollektive lokale forhandlinger, uavhengig av den sentrale minstelønnstabellen.

Akademikerne og Norsk Lektorlag leverte 23. april sitt foreløpig siste krav i de pågående lønnsforhandlingene:

«Akademikerne kommune krever at det avsettes en økonomisk ramme på 3,2 % av egen lønnsmasse for lektorer og lektorer med tilleggsutdanning.»

Om kort tid vil KS overlevere sitt tilbud 2 til forhandlingssammenslutningene. Da får vi vite hvordan KS svarer på de økonomikravene de fikk 23. april.  Kravet (krav 2) som da ble levert av Akademikerne og Norsk Lektorlag, innebærer en lønnsvekst for lektorgruppene på mellom 16 000 og 20 000 kroner. 

– Lektorene har hatt en svært dårlig lønnsutvikling de siste årene. Norsk Lektorlag har leverte et moderat krav for å få rettet opp noen av skjevhetene som har oppstått gjennom mange år med sentrale oppgjør, der høyt utdannet undervisningspersonale har kommet dårlig ut, sier generalsekretær Otto Kristiansen. 

Otto Kristiansen er generalsekretær i Norsk Lektorlag

se mer innhold fra kategorien

lønnsoppgjør

Flere artikler du kanskje er interessert i

Nyheter
Se Lektorkonferansen 2023 her
Digitaliseringen av skolen skjøt virkelig fart under pandemien. Skjerm eller ikke skjerm? Bøker eller digitale læremidler? Hvordan kan vi sørge for at elevene trenes i grunnleggende ferdigheter, og ik...
Nyheter
Forhandlingene om hovedavtalen i kommunesektoren starter
Tillitsvalgtes rettigheter for involvering på arbeidsplassen er et viktig tema for Akademikerne i forhandlingene om ny hovedavtale i kommunesektoren.
Nyheter
Lektorlaget vil beholde eksamen i grunnskolen
– Eksamenskarakterene fra ungdomstrinnet er viktige både for den enkelte eleven og for samfunnet, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Norsk Lektorlag. Et flertall i kvalitetsutviklingsutvalget anbefa...