Norsk Lektorlag støtter Lærerløftet og er glad for at departementet nå strammer inn på karakterkravene for opptak til grunnskolelærer – og lektorutdanningene.
– Dette er helt nødvendig for at dagens elever sikres godt kvalifiserte lærere i alle fag. Når opptakskravene blir strengere, vil det gi studiet høyere status og bidra til at det blir mulig å rekruttere mange nok og flinke nok lærere i fremtiden, heter det i NLLs høringsuttalelse.
I høringsuttalelsen vises det til at det er viktig at alle lærere, uansett undervisningsfag, selv har positive erfaringer med å mestre matematikk for å motvirke den såkalte matematikkangsten i norsk skole. Regning er grunnleggende ferdighet som skal øves i alle fag, og det er derfor viktig at alle lærere har ferdigheter tilsvarende middels godt nivå.
Må skille mellom nivå
I høringsuttalelsen ber Norsk Lektorlag Kunnskapsdepartementet om å skjelne mellom det enkleste og de mer avanserte matematikkursene i videregående skole.
– Norsk Lektorlag mener at 1P+2P kun kan brukes som grunnlag for å søke på lærerutdanningen 5-10 der matematikk ikke inngår i fagkretsen. Vi foreslår at det settes en nedre grense på karakteren 4 i P1/P2 for inntak til lærerutdanning 5-10 for de studentene som ikke velger matematikk. Hvis studenten har tenkt å undervise i matematikk, enten i 1-7 eller 5-10, bør det settes et kompetansekrav om minimum 1T+S1, og da kan karakterkravet være minimum 3. Søkere som har 1T+S1+S2 eller 1T+R1 fra videregående skole, bør ha minimum karakteren 3 for å komme inn på grunnskolelærerutdanningen, heter det i høringsuttalelsen.
Relaterte lenker:
• NLL Kravet om firer i matematikk er en nødvendig hestekur
Relaterte dokumenter:
NLL Høringsuttalelse om forslag til endringer i forskrift om inntak til høyere utdanning