– Det at loven i forslaget omfatter både «fysisk og psykisk» krenking, tar på alvor opplæringslovens bestemmelser om skolemiljø: At alle elever har krav på et trygt og godt skolemiljø, og at læreren har en plikt til å gripe inn når elever krenker hverandre, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlag.
Departementet foreslår å innføre en bestemmelse i opplæringsloven som sier at en lærer kan gripe inn fysisk for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller ødelegger eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever.
Lektorlaget støtter at virkeområdet for regelen gjelder undervisningssituasjonen.
Nyhuus peker på at forslaget mangler ressurser for å følge opp skoleeiers plikt til å jobbe for å unngå at det oppstår situasjoner med fysiske inngrep mot elever.
– Dessuten krever forebyggende arbeid både forsvarlige gruppestørrelser og lærere med faglig kompetanse, legger hun til.
I 2023 sendte Kunnskapsdepartementet forslag til endringer i reglene for fysisk inngripen på høring som en del av arbeidet med den nye opplæringslova. Lektorlaget og andre kritiserte dette forslaget for å være for utydelig, og departementet tok en ekstra runde med disse reglene i 2024. Nå sendes lovforslaget til Stortinget til behandling.