image-1
Arbeid

Lovendring for fysisk inngripen til Stortinget

Kunnskapsdepartementets forslag til lovendring i opplæringsloven om fysisk inngripen i skolen er nå sendt til behandling i Stortinget. Lektorlaget støtter forslaget.
AVRedaksjonen
22. mars, 2025

– Det at loven i forslaget omfatter både «fysisk og psykisk» krenking, tar på alvor opplæringslovens bestemmelser om skolemiljø: At alle elever har krav på et trygt og godt skolemiljø, og at læreren har en plikt til å gripe inn når elever krenker hverandre, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlag.

Departementet foreslår å innføre en bestemmelse i opplæringsloven som sier at en lærer kan gripe inn fysisk for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller ødelegger eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever.

Lektorlaget støtter at virkeområdet for regelen gjelder undervisningssituasjonen.

Nyhuus peker på at forslaget mangler ressurser for å følge opp skoleeiers plikt til å jobbe for å unngå at det oppstår situasjoner med fysiske inngrep mot elever.

– Dessuten krever forebyggende arbeid både forsvarlige gruppestørrelser og lærere med faglig kompetanse, legger hun til.

I 2023 sendte Kunnskapsdepartementet forslag til endringer i reglene for fysisk inngripen på høring som en del av arbeidet med den nye opplæringslova. Lektorlaget og andre kritiserte dette forslaget for å være for utydelig, og departementet tok en ekstra runde med disse reglene i 2024. Nå sendes lovforslaget til Stortinget til behandling.

se mer innhold fra kategorien

Arbeid
arbeidsforholdtrygg arbeidsplass

Flere artikler du kanskje er interessert i

Arbeid
Ingen enighet om mobilavtale i KS
Hovedsammenslutningene og KS har siden etter nyttår forhandlet om bruken av privat mobil på jobben i offentlig sektor, men har ikke blitt enige om en sentral avtale.
Arbeid
Tidligere eksamen må ikke gå på bekostning av læring
– Eksamen er viktig. Kunnskapsministerens forslag til endringer må ikke gå utover elevenes læring eller lærernes arbeidsbetingelser, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Arbeid
Tryggere skolemiljø gjennom bedre informasjonsdeling
Utfordringer med vold og kriminalitet i Osloskolen har aktualisert debatten rundt bedre informasjonsdeling om elever i overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole.