Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen har via Liedutvalgets referansegruppe blant annet gitt utvalget råd om å gjeninnføre faglige råd for de studieforberedende programmene. Lektorlaget mener rådenes viktigste oppgave må være å følge opp og sikre den faglige kvaliteten og følge utviklingen i og med nye læreplaner. Samtidig kan slike råd føre til bedre og mer formalisert kontakt mellom lektorer på studiespesialiserende programmer i videregående og universitets- og høgskolesektoren.
Liedutvalgets kunnskapsgrunnlag om struktur og innhold i videregående opplæring (NOU 2018: 15 Kvalifisert, forberedt og motivert) ble overlevert kunnskaps- og integreringsminister i desember 2018. I disse dager jobber Liedutvalget videre med hvilke premisser som bør være førende for modellutformingen. Dette handler blant annet om å være kvalifisert til videregående opplæring, hvordan opplæringen kan innrettes best mulig for å gjøre den enkelte yrkesforberedt eller studieforberedt, vurderingsordningen og forholdet mellom nasjonale bestemmelser og lokalt og regionalt handlefrihet og ansvar. Liedutvalgets hovedinnstilling med forslag til endringer i struktur, organisering og fagsammensetning i fremtidens videregående opplæring vil foreligge i desember 2019.
Oppsummering av Lektorlagets råd til Liedutvalget:
- Retten til videregående opplæring bør være mindre tidsbegrenset
- Det må innføres inntakskrav for videregående opplæring
Elever må ha tilstrekkelige norskferdigheter til å kunne følge undervisningen - Innfør et valgfritt 11. eller utforskende skoleår med mulighet for å forbedre karakterer
- Mer informasjon må følge eleven fra ungdomstrinnet til videregående
- Vi ønsker to tydelige definerte utdanningsløp – og ikke omfattende strukturendringer i videregående opplæring i form av moduler hvor elever velger fritt
- Kunnskapsgrunnlaget om studieforberedende program må styrkes
- Studiekompetanse innebærer både faglig kunnskap og faglige ferdigheter, og dannelse
- Vi foreslår et nytt begrepspar: Allmenne fag og fordypningsfag
Eksamensordningen må styrkes, ikke svekkes - Internasjonaliseringen kan bli bedre
- Støtteapparatet i videregående skole må bygges ut
Relaterte lenker:
- NL Videregående skole – que vadis?
- Liedutvalget
- Liedutvalget: Vær modige! Videregående opplæring trenger fornyelse!
Relaterte dokumenter: