Curlingskole eller kunnskapsskole?
Lektorkonferansen 2019 vil belyse motsetningen mellom ungdommers opplevde stress, og det nødvendige ubehaget skolen utsetter dem for. Er ungdommen mer stresset enn før, og er det egentlig skolen som skaper stresset? Hvor går grensen for skolens nødvendige ubehag når en fagfornyet skole skal danne elevene for livet og utdanne dem for fremtidens arbeidsliv?
Tid: torsdag 14. november 2019, kl 10-13
Sted: Scandic Solli (Parkvn. 68, Oslo)
Jan Tore Sanner kunnskapsminister | Trygve A. Børve psykolog | Torberg Falch professor, NTNU | Idunn Seland forsker, Oslomet |
Rita Helgesen leder Norsk Lektorlag | Rahman Chaudry medl. Stoltenbergutv. | Guri Melby stortingsrepr. (V) | Nina Sandberg stortingsrepr. (Ap) |
Kristin Ask lektor | Wenche B. Rasen Norsk Lektorlag | Aslak Bonde møteleder |
PROGRAM
Forskriftsfestet lærelyst?
Lektorer og tillitsvalgte skal medvirke til at nye læreplanforskrifter utvikler norsk skole i riktig retning. Samtidig mener noen det bør lovreguleres at lærernes vurdering skal fremme elevenes lærelyst og motivasjon. Blir det bra fagfornyelse av det?
Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag
Statsrådssamtalen, kunnskapsminister Jan Tore Sanner i samtale med Aslak Bonde
Curlingskole eller kunnskapsskole?
En lektors betraktninger om forholdet mellom elevenes rettigheter og lærernes undervisningsoppdrag etter fagfornyelsen.
Kristin Ask, lektor Oslo katedralskole
Kristin Ask har hovedfag i litteraturvitenskap og underviser i norsk, historie og samfunnsfag ved Oslo katedralskole. Hun er en aktiv samfunnsdebattant, og var medlem i programkomitéen for Norsk Lektorlags utdanningspolitiske program.
For stort ubehag – eller for liten evne til å tåle?
Om ungdommers opplevelse av stress, og skolens rolle i dette
Trygve A. Børve, psykolog,
Trygve A. Børve er en erfaren psykolog og kliniker som også har arbeidet med forskning, som helsebyråkrat og leder. Han er opptatt av og underviser i tema knyttet til utvikling og utviklingsskader ved flere universitet og høyskoler. Han har bidratt til og utviklet flere program for voksne og ungdom der målet er å utvikle ferdigheter i å mestre ulike former for belastning.
Skoleprestasjoner, læringspress og samfunnsutvikling
Torberg Falch, professor og instituttleder, NTNU
Torberg Falch er professor i samfunnsøkonomi og instituttleder på Institutt for lærerutdanning på NTNU. Han har i en årrekke forsket på utdanningsøkonomi, blant annet på ulike sammenhenger knyttet til karakterer og frafall i skolen.
Gir skolen elevene fagkunnskapen de trenger for aktivt medborgerskap?
Demokrati og medborgerskap er ett av tre overgripende temaer som nå kommer inn i læreplaner i flere fag. Hva sier ICCS-undersøkelsen om elevenes demokratiforståelse?
Idunn Seland, Storbyuniversitetet Oslo Metropolitan University
Idunn Seland er ph.d. i sosiologi med hovedfag i statsvitenskap, med spesialisering i politikk for medborgerskap og integrasjon i velferdsstaten. Forskningsinteresser er skolepolitikk og utdanning, Seland har ledet flere forskningsbaserte evalueringer av skole- og velferdspolitiske tiltak. Hun arbeider kvalitativt, men samarbeider ofte med kvantitativt orienterte forskere.
Kunnskapssynet i fagfornyelsen
Fagfornyelsen er en stor omstillingsprosess i norsk skole. Lektorer og lærere må rustes til undervisning og profesjonsfaglig samarbeid etter nye læreplanforskrifter. Overgripende tverrfaglige temaer kan gi forventning om endring av partsregulert samarbeid. Hvordan ivaretas elevenes behov for solid fagkunnskap med Fagfornyelsen? Og hvorfor er lektorene avgjørende for å få mindre stofftrengsel og mer dybdelæring.
Wenche B. Rasen, spesialrådgiver Norsk Lektorlag
Wenche B. Rasen er utdannet samfunnsviter, og arbeider som spesialrådgiver i Norsk Lektorlag, med utredning og forskning. Hun deltar i Utdanningsdirektoratets arbeidsgruppe for fagfornyelsen og Akademikernes kunnskapsnettverk.
Paneldebatt, ledet av Aslak Bonde
Trygve A. Børve
Torberg Falch
Kristin Ask
Rita Helgesen
Nina Sandberg stortingsrepresentant (Ap), medlem av Utdannings- og forskningskomitéen
Guri Melby stortingsrepresentant (V), medlem av Utdannings- og forskningskomitéen
Rahman Chaudry (medl. av Stoltenbergutvalget, tidl. leder av Elevorganisasjonen)