Forskning- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland og utdanningsminister Kari Nessa Nordtun varslet i Aftenposten at de vil endre lærerutdanningen.
Bakgrunnen for endringene er svikt i lærerrekrutteringen.
Lektorlaget deler regjeringens bekymring over de synkende søkertallene til lærerutdanningene.
Forslagene til endring skal nå ut på høring.
Skeptisk til masterkutt
– Lektorlaget fikk raskt avklart med Kunnskapsdepartementet at forslaget om å droppe masteroppgaven gjelder kun for grunnskoleutdanningene, og ikke alle lærerutdanningene, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Likevel mener Lektorlaget at regjeringen bommer grovt når de åpner for å droppe masteravhandlingene i denne utdanningen.
– I en tid hvor vi trenger flere dyktige lærere, er det å senke kravene helt feil medisin, sier Nyhuus.
Nyhuus peker på at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring.
– Skal vi sikre at alle elever møter en kvalifisert lærer med solid faglig tyngde, må vi styrke utdanningen – ikke svekke den, En master er avgjørende for å gi lærerne den faglige tryggheten de trenger for å håndtere den komplekse skolehverdagen. sier hun.
– Å fire på kravene er ikke løsningen Elevene – og lærerne – fortjener bedre, legger Nyhuus til.
Ja til lønnet turnus
En av endringene som skal utredes, er en lønnet turnusordning.
– Endelig vil politikerne vurdere lønnet praksis for alle lærerstudentene. Dette er noe Lektorlaget har foreslått flere ganger. Det er avgjørende at de studentene som kommer ut i klasserommene, har med seg en god faglig ballast. De må selvfølgelig også få god oppfølging, sier Nyhuus.