![]() |
Leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen, her på Dagsrevyen, gav tydelig beskjed om at fagfornyelsens nye læreplaner krever et kompetanseløft. Norsk Lektorlag vil ha kompetansekrav i alle fag på alle trinn. (foto: faksimile av NRK Dagsrevyen) |
Fagfornyelsen skal gi bedre faglig fordypning og dybdelæring gjennom færre kompetansemål. Mandag 18. november la kunnskapsminister Jan Tore Sanner frem nye læreplanforskrifter i 40 fag.
Norsk Lektorlag har påpekt at kompetansemålene må være konkrete, og har advart mot at for åpne og utydelige kompetansemål kan øke forskjellene i skolen, fordi lærerens tolkning av kompetansemålene blir avgjørende for hva elevene lærer i faget.
Regjeringen erklærte allerede i januar 2018, med Jeløy-plattformen, at innfasingen av kompetansekrav i relevante fag skal vurderes, og har videreført punktet i Granavold-plattformen. Nå ser Helgesen frem til en konkretisering.
– Skal fagfornyelsen lykkes, må vi nå få en langtidsplan for opptrapping av kompetansekrav. I barneskolen underviser mellom 40 og 70 prosent av lærere uten studiepoeng i en rekke fag, i ungdomsskolen er lektorandelen under OECD-snittet og i videregående skole gjelder kompetansekravene bare en del av lærerne, påpeker Helgesen. Hun ble gjenvalgt som leder på Norsk Lektorlags landsmøte sist fredag.
![]() |
Tonen var god da nye læreplaner ble lagt frem, men Rita Helgesen gav tydelig beskjed om Lektorlagets forventninger direkte til kunnskapsminister Jan Tore Sanner. (foto: Norsk Lektorlag) |
Norsk Lektorlag vil nå gå gjennom de nye læreplanene, Helgesen har allerede merket seg at regjeringen har gitt sidemålet lavere vurderingskrav enn hovedmål i norsk, og er også kritisk til at underveisvurderingen i faget skal stimulere til lærelyst.
– Det er svært viktig at undervisningen er motiverende, men å kreve at også vurderingen skal være det kan fort gjøre elevene en bjørnetjeneste, avslutter Helgesen.
Norsk Lektorlags mange fagutvalg har vært aktive i fagfornyelsen, før sommeren leverte organisasjonen høringsuttalelser i 16 fag, nå fortsetter fagfornyelsen med programfagene i videregående skole.
Relaterte lenker: