Norsk Lektorlag får jevnlig tilbakemeldinger fra medlemmer som må bruke læremidler som tilhører læreplanene fra mange læreplanreformer tilbake i tid. Dette bekreftes også i Lektorlagets nye medlemsundersøkelse om læremidler.
Store forskjeller
Under 47 % av Lektorlagets respondenter i videregående skole svarer at det er kjøpt inn nye læremidler etter fagfornyelsen. I grunnskolen har under 1 av 10 svart det samme.
For halvparten av respondentene er det svært eller ganske vanlig å måtte bruke utdaterte læremidler. Tre av ti er delvis uenige i dette, mens så få som 15 % synes det stemmer svært dårlig at de har utdaterte læremidler.
77 % svarte at de underviser i fag med nye læreplaner, men bare 38 % svarte at de har nye læremidler. 20 % har nye læremidler i noen av fagene, mens 41 % ikke har nye læremidler til undervisningen.
Ekstra penger bare til grunnskolene
Stortinget har øremerket 170 millioner kroner til læremidler til de nye læreplanene. Det er bare grunnskolene som får midler etter elevtall.
Fylkene, og de videregående skolene har ikke fått noe til nye læremidler. Her mener regjeringen at penger til nye læremidler ligger i rammetilskuddet til fylkene. Men dette når ikke ut til klasserommene, som Lektorlagets leder Rita Helgesen påpekte da statsbudsjettet for 2021 ble lagt frem.
Statsbudsjettet for 2021: Satser på fullføring (nettsak 7. oktober 2020)
Godt utviklede læremidler er nødvendige verktøy i undervisningen. Den som underviser skal kunne påvirke valg og bruk av læremidler i faget, mener Lektorlaget.