I går kunne NRK melde at Landslaget for norskundervisning har sendt brev til stortingspolitikere med en advarsel om at elever i stadig større grad tar i bruk av kunstig intelligens til å skrive oppgaver. De skriver at det på sikt «truer befolkningens skrive- og leseferdigheter, demokrati og ny ide- og kunnskapsutvikling».
Må reguleres
– Vi deler absolutt denne bekymringen. Det er svært viktig at skoleeiere, myndigheter og politikere tar dette på alvor. Vi står i fare for at skolen mister kontroll over hva elevene faktisk lærer dersom dette ikke blir regulert bedre, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.
Norsk Lektorlag har i mange år pekt på at det er flere utfordringer knyttet til den storstilte digitaliseringen vi har hatt i samfunnet og i skolen.
– Vi skal selvfølgelig ikke stoppe fremskritt og teknologisk utvikling, men vi kan heller ikke være naive. De som jobber i skolen, må få holde en hånd på rattet når det gjelder hvilke undervisningsmetoder og verktøy som skal tas i bruk, sier Nyhuus.
Norsk Lektorlag får mange henvendelser fra lektorer som er bekymret, og som opplever at skoleeier ikke tar tilstrekkelig tak i dette.
–Jeg håper at både politikere, myndigheter og skoleeiere biter seg merke i denne advarselen. Her må ingen sove i timen.
Mangler verktøy
Nyhuus peker på at det er godt kjent blant de som underviser at kunstig intelligens-teknologien er på god vei inn i mange yrker og vil erstatter mange arbeidsoppgaver. Skolen må også følge med i denne utviklingen.
– Men vi holder på at vi skal utdanne mennesker og ikke maskiner. Det vil være svært uheldig om elever som åpenbart mangler grunnleggende ferdigheter, blir sendt videre i utdanningssystemet, sier hun.
Nyhuus mener at de som underviser må få muligheten til blant annet å skru av nettet når elever har skriftlige oppgaver.
– Det er faktisk ikke mulig på mange skoler, advarer hun.
Mer muntlig vurdering i fremtiden?
Kunstig intelligens utfordrer også vurderingspraksisen i skolen.
– Ordningen med å tillate alle hjelpemidler til eksamen, inkludert egen bærbar pc, er utfordrende så lenge nettet er åpent. Vi mangler også gode nok plagiatkontrollverktøy til å fange opp juks. Vi må antakeligvis også bruke mer tid på muntlige vurderinger fremover. På sikt vil skolen muligens bruke kunstig intelligens i en integrert form i selve skriveprosessen, men vi er ikke helt der ennå, sier Nyhuus.