En elev skriver på en laptop. Bilde.
Utdanning

Etterlyser handling for ChatGPT-bruk i skolen

For et år siden ba Lektorlaget Kunnskapsdepartementet om bistand til håndtering av ChatGPT. – Som vi advarte mot for ett år siden, er det blitt mye juks, og elevene går glipp av viktig opplæring. Når går politikerne fra ord til handling? spør Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.
AVRedaksjonen
18. januar, 2024

17. januar 2023 utfordret Lektorlaget daværende kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) på hvordan skolen skulle møte digital teknologi som ChatGPT. Lektorlaget ber nå kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun om å komme på banen.

– Våre medlemmer klarer å ta ansvar for undervisningen i klasserommene, men de etterlyser fortsatt noen overordnede nasjonale rammer og føringer når det gjelder denne teknologien, fordi det berører så mange ulike problemstillinger innenfor skole og undervisning, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.

Etterlyste avklaring i fjor

Lektorlaget ba i fjor om noen snarlige avklaringer fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet.

– Svaret Lektorlaget fikk våren 2023 var at det skulle utvikles noen kompetansepakker for lærere, og at det skulle vurderes behov for ytterligere regulering av eller retningslinjer for bruk av KI i skolen, sier Nyhuus.

Hun peker på at kompetansepakker kan ikke svare ut disse utfordringene.

– Og nå har vel politikerne vurdert lenge nok? spør Nyhuus.

Haster å få på plass en felles holdning

– Nordtun må sørge for at vi går fra ord til handling. Nettopp mangel på nasjonal styring har ført til mange ulike løsninger. Noen fylker og kommuner valgte å forby kunstig intelligens, mens andre omfavnet og tilrettela for trygg bruk. Nå vet vi også at mange elever bruker ChatGPT både innenfor og utenfor lærerstyrte rammer, og at juks er blitt utbredt, sier Nyhuus.

Hun mener det haster å få på plass en felles holdning til bruk, veileder og verktøy for vurderingsarbeid, samt like muligheter til å styre nettilgangen i klasserommene.

– Det er beklagelig at vi ikke har kommet lenger ett år etter. Vi ber om at ny kunnskapsminister snarest ser på tiltak for blant annet å håndtere utfordringene med ChatGPT. Mulighetene ligger der, men først må vi rydde utfordringene av veien, sier Nyhuus.

se mer innhold fra kategorien

Utdanning
ChatGPT

Flere artikler du kanskje er interessert i

Nyheter
Hvem skal utdanne fremtidens barn og unge?
Mange mener mye om hva som er viktig for god læring. Oppsiktsvekkende mange glemmer den viktigste faktoren: kvalifiserte lektorer og lærere i alle klasserom.
Utdanning
Ønsker mobilregulering velkommen
– Utdanningsdirektoratets anbefaling om streng regulering av mobilbruk i undervisningen er noe Lektorlaget ønsker velkommen. Vi som underviser må tas med i diskusjonen når dette skal implementeres på ...
Utdanning
Bedre skole, fortsatt med eksamen
«Behold eksamen», understreket Lektorlagets fylkesledere som holdt innspill på departementets høringskonferanser om kvalitetsutvikling i skolen. Ikke glem videregående i det videre arbeidet, oppfordre...