17. januar 2023 utfordret Lektorlaget daværende kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) på hvordan skolen skulle møte digital teknologi som ChatGPT. Lektorlaget ber nå kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun om å komme på banen.
– Våre medlemmer klarer å ta ansvar for undervisningen i klasserommene, men de etterlyser fortsatt noen overordnede nasjonale rammer og føringer når det gjelder denne teknologien, fordi det berører så mange ulike problemstillinger innenfor skole og undervisning, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.
Etterlyste avklaring i fjor
Lektorlaget ba i fjor om noen snarlige avklaringer fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet.
– Svaret Lektorlaget fikk våren 2023 var at det skulle utvikles noen kompetansepakker for lærere, og at det skulle vurderes behov for ytterligere regulering av eller retningslinjer for bruk av KI i skolen, sier Nyhuus.
Hun peker på at kompetansepakker kan ikke svare ut disse utfordringene.
– Og nå har vel politikerne vurdert lenge nok? spør Nyhuus.
Haster å få på plass en felles holdning
– Nordtun må sørge for at vi går fra ord til handling. Nettopp mangel på nasjonal styring har ført til mange ulike løsninger. Noen fylker og kommuner valgte å forby kunstig intelligens, mens andre omfavnet og tilrettela for trygg bruk. Nå vet vi også at mange elever bruker ChatGPT både innenfor og utenfor lærerstyrte rammer, og at juks er blitt utbredt, sier Nyhuus.
Hun mener det haster å få på plass en felles holdning til bruk, veileder og verktøy for vurderingsarbeid, samt like muligheter til å styre nettilgangen i klasserommene.
– Det er beklagelig at vi ikke har kommet lenger ett år etter. Vi ber om at ny kunnskapsminister snarest ser på tiltak for blant annet å håndtere utfordringene med ChatGPT. Mulighetene ligger der, men først må vi rydde utfordringene av veien, sier Nyhuus.