Nasjonalt råd for studieforberedende utdanningsprogram skal være et rådgivende organ for statlige utdanningsmyndigheter, og er et konkret tiltak fra fullføringsreformen. Rådet skal ivareta alle fagområder i utdanningsprogrammene, og bidra i videre utvikling av de studieforberedende utdanningsprogrammene.
– Norsk Lektorlag setter pris på at studieforberedende utdanningsprogram endelig er i fokus. Det har skjedd mye i videregående opplæring siden forrige strukturendring, Reform 94. Det må rådet ta med seg inn i arbeidet som et premiss, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.
7. mars var rådets første møte. Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å lede rådet og være sekretariat for det.
Nyhuus er oppnevnt som medlem i rådet, og fagpolitisk sjef i Norsk Lektorlag Wenche Rasen Bakkebråten er hennes personlige vara.
Skal se på fag- og timefordeling
Fullføringsreformen kan føre til nye utdanningsprogrammer i videregående skole. Hvilke fag som blir fellesfag og programfag, og hvilket timetall ulike fag får innenfor ulike utdanningsprogram, skal avklares i årene som kommer.
– Fullføringsreformen har som mål blant annet å bedre studieforberedtheten hos elevene og mer avansert fordypning i programfag. Noe av det første rådet skal diskutere, er prosessen for gjennomgangen av fag- og timefordeling. Dette er svært viktig både for selve strukturen i videregående opplæring og også for våre medlemmer som jobber i videregående, sier Nyhuus.
Norsk Lektorlag har støttet at man skal gå gjennom fag- og timefordelingen, og at fellesfagene gjennomgås med tanke på sluttkompetanse for to distinkte løp i yrkesfag og studieforberedende.
– Videregående opplæring er en sentral del av den norske fellesskolen. En bred allmenndannelse må fortsatt være del av den generelle studiekompetansen. Den fanen vil vi i Lektorlaget fortsette å holde høyt i tida framover, legger Nyhuus til.
Rådet skal bidra til å utvikle studieforberedende
Rådet skal være en nasjonal arena for å dele kunnskap og gi nasjonale utdanningsmyndigheter råd og støtte for utviklingen av studieforberedende utdanningsprogram. Rådet skal ivareta alle fagområder innenfor de studieforberedende utdanningsprogrammene og se disse i et helhetlig perspektiv.
Rådets skal:
- være rådgivende, overordnet og strategisk.
- gi råd i prosesser knyttet til gjennomgang og utvikling av studieforberedende tilbudsstruktur, fag- og timefordeling, og krav til studiekompetanse.
- gi råd i prosesser knyttet til læreplanutvikling og vurdering på et overordnet nivå.
- gi råd om hvordan få en bedre overganger i utdanningsløpet, særlig fra videregående opplæring til høyere utdanning.
- bidra til et godt kunnskapsgrunnlag om hvilken kompetanse som gjør elevene forberedte til høyere utdanning.
- bidra til et godt kunnskapsgrunnlag om de studieforberedende utdanningsprogrammene.
- være et bindeledd mellom utdanningsmyndighetene, studieforberedende videregående opplæring og universitets- og høgskolesektoren, og bidra til en åpen dialog og gjensidig informasjonsflyt og erfaringsdeling.
- gi vurderinger og råd knyttet til relevante saksområder, både i tilknytning til oppgaver som er delegert Utdanningsdirektoratet og oppgaver som kommer til endelig beslutning i Kunnskapsdepartementet etter behandling i Utdanningsdirektoratet.
- bidra i andre aktuelle prosesser knyttet til studieforberedende utdanningsprogram og det å være studieforberedt.
- vurdere behov for, og foreslå midlertidige arbeidsgrupper som kan bistå rådet i enkeltsaker.