På bildet: Finansminister Siv Jensen (FrP) overleverer Regjeringens forslag til statsbudsjett til stortingspresident Olemic Thommessen 12. oktober 2017. Foto: Stortinget
– Utover satsingen på yrkesfag, der det også åpnes for en lektor 2-ordning, er det vanskelig å få øye på ambisjoner om økt kvalitet i videregående skole som følges opp av kroner og øre, påpeker leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen.
Liten styrking av yrkesfag
Regjeringen vil bruke 40 millioner kroner på å styrke yrkesfagene. I tillegg til en ny desentralisert yrkesfaglærerutdanning, og styrking av hospiteringsordningene der yrkesfaglærere får faglig oppdatering i arbeidslivet, vil regjeringen innføre en lektor 2-ordning der fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv involveres direkte i undervisningen.
Etter- og videreutdanningstilbud på stedet hvil
Etter- og videreutdanningstilbudet til lærere videreføres på samme nivå som inneværende år, noe som innebærer 5500 plasser i 2018. I tillegg til at norsk, matematikk og engelsk fortsatt skal prioriteres, er det satt av midler til at flere lærere skal få videreutdanning i praktiske og estetiske fag.
– Satsingen for å for å møte kompetansehevingsbehovet til lektorer og lærere i ungdomsskolen og videregående skole ser ut til å flate ut. Lektorer opplever i liten grad å få relevante etter- og videreutdanningstilbud, da holder det ikke at nivået for etter- og videreutdanning opprettholdes, sukker Helgesen.
Kunnskapsdepartementet satser 40 millioner kroner for å videreutdanne lærerspesialister til begynneropplæringen for 1. til 4. klasse. Kunnskapsdepartementet skriver i budsjettforslaget at de vil vurdere behovet for å endre ordningens rammer, slik at det blir attraktivt for flere å bli lærerspesialist.
– Alle klassetrinn har lektorer og lærere som vil ha karriereveier i skolen som ikke leder bort fra undervisning. Vi trenger både lektorspesialister, mentorspesialister og sensorspesialister. At ordningens rammer skal vurderes, er derfor positivt selv om formuleringen er vag og lite forpliktende. Her bør kunnskapsministeren ta grep, også for ungdomsskolen og videregående skole, sier Helgesen.