– Tiltakene som trer i kraft torsdag er nødvendige, og burde ha kommet tidligere. Våre medlemmer har vært skuffet og frustrert over at det har skjedd lite i skolen hittil for å begrense smitten og belastningen, sier Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen.
Lektorlaget har flere ganger tidligere etterlyst at ansatte i skolen prioriteres i vaksinekøen. Prioriteringen den forrige regjeringen oppfordret til før sommeren, ble ikke fulgt opp, men overlatt til kommunene selv. Nå har regjeringen satt Helse- og omsorgsdepartementet på saken. Sammen med kommunene skal de finne ut hvordan kommunene skal prioritere skoleansatte til tredje vaksinedose.
-Det var på tide at undervisningspersonell prioriteres for vaksinedose tre. Men siden de fleste ikke fikk dose to før i august-september, vil de tidligst kunne ta boostervaksinen i januar, påpeker Helgesen.
Dette sa Helgesen også i møte med statsråden.
Karanteneregler
Fra midnatt natt til 15. desember blir det dessuten felles regler for karantene, uavhengig av virusvariant.
– Karantenereglene har vært vanskelige å forholde seg til, det er bra at det nå er like karanteneregler for omikron og andre varianter, sier Helgesen.
Det ble senere klart at barn og unge under 18 år er unntatt: De skal kun i smittekarantene dersom de bor sammen med eller er tilsvarende nære den smittede.
-Dette fører til en utfordring for bemanningen på skolene: Lærerne må i karantene, mens elevene ikke må det, sier Helgesen og legger til at Lektorlaget vil spille dette inn til statsråden på neste møte.
Videregående skoler settes på rødt nivå, og barne- og ungdomsskoler på gult nivå nasjonalt. Kommuner kan heve nivået til rødt for barne- og ungdomsskoler der det er høyt smittetrykk. Skolene må være forberedt til raskt å gå over til rødt nivå.
I løpet av onsdagen ble det klart at flere kommuner innfører hjemmeskole.
Bekymret for slitasje
Norsk Lektorlag tok opp en sterk bekymring for pandemislitasje i skolen.
– Smittenivået er ulikt rundt om i landet, men felles for de fleste er det at de er utrygge og preget av slitasje gjennom lang tid. Det er stort behov for en mindre belastende arbeidssituasjon og et tryggere arbeidsmiljø. Det er mange syke elever og lærere. Elever i karantene skaper merarbeid, og det er press på å ta vikaroppdrag og økt behov for hybrid undervisning, sier Helgesen.
– Forhåpentligvis vil arbeidshverdagen fremover oppleves noe tryggere for elever, lærere og lektorer, legger hun til.
Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen