På den muntlige høringen om profesjonsmeldingen på Stortinget i dag var Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus tydelig:
– Regjeringens tilnærming i stortingsmeldingen synes å være å møte utfordringer ved å senke krav og å åpne for større variasjon i lærer- og lektorutdanningene. Rekrutteringsutfordringer må løses på andre måter. Noe handler om studiene, men det meste handler om skolen som arbeidsplass, sa hun i høringen.
– Nivåsenking og light-versjoner er ikke veien å gå, sa Nyhuus om grepene regjeringen ønsker å ta i lektor- og lærerutdanningene.
Hun advarte mot at regjeringens grep kan bidra til å forsterke narrativet om at akademiske krav i utdanningene våre ikke er et gode.
– Lektorutdanningene og grunnskolelærerutdanningen skal være forskningsbasert, ha hovedvekt på undervisningsfagene og gi reell mulighet til god faglig fordypning. Utdanning i skolens fag skal ligge tett opptil universitetenes vitenskapsfag, det sikrer elevene våre, sa hun.
Regjeringen vil fjerne masterkrav for PPU
Regjeringen ønsker å korte ned lærerutdanningene og foreslår:
- at PPU kan tas i en integrert master på to år, mot dagens ekstraår
- å innføre en erfaringsbasert PPU
- å innføre forsøk med felles utdanningsløp for 1.-10. trinn
Regjeringen vil fjerne kravet om master for å komme inn på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) midlertidig. Ordningen skal gjelde fram til 2030 for søkere som har en bachelorgrad og minst to års arbeidserfaring fra skolen.
– Regjeringens forslag om en komprimert og integrert PPU-master undergraver i realiteten den kvaliteten og faglige tyngden som i dag kjennetegner kandidater som ta PPU, sa Nyhuus.
Viderefører opptakskravene
– Det skal være høye opptakskrav til all lærerutdanning, sa Nyhuus.
Lektorlaget støtter at regjeringen vil videreføre nasjonale nivåkrav for opptak til lærerutdanningene, men er bekymret over at regjeringen skriver at dette er «inntil videre».
– Det er urovekkende at regjeringen åpner for dispensasjoner for nivåkrav, sa Nyhuus.
Krever bedre samordning av studieløpet
Leder av Lektorstudentene Natalie Woldengen deltok også på den muntlige høringen.
– Studieløpet i lektorprogrammene bør være samordnet på tvers av de ulike studiestedene, særlig organiseringen av pedagogikkundervisning og praksis, sa hun.
Woldengen trakk også frem at Lektorstudentene ønsker nasjonale standarder for praksis som kan sikre kvaliteten for alle lektorstudenter, uansett studiested.