Norsk Lektorlag advarer mot å avlyse alle eksamener i videregående skole. Allerede 18. mars skrev politisk leder Rita Helgesen brev til kunnskapsminister Guri Melby. Der pekte Helgesen på at elevene også i korona-sitausjonen har krav på rettferdige og mest mulig like vurderingsordninger. Lektorlaget mener særlig avgangselevene må få avlegge eksamen, og hadde flere forslag til hvordan dette kan gjennomføres. En uke senere avlyste regjeringen både alle eksamener i 10. klasse, og skriftlige eksamener i videregående skole.
Derfor bør eksamen gjennomføres
Kunnskapsdepartementet har inntil videre lagt opp til at muntlig eksamen i videregående skole kan gjennomføres. Noen aktører argumenterer nå for å avlyse alle muntlige eksamener i videregående skole. Det mener Helgesen blir feil. Forrige uke sendte Norsk Lektorlag et nytt brev om eksamen til kunnskapsministeren.
– Både elevenes motivasjon, reduserte kjønnsforskjeller, ulempen for søkere til høyere utdanning og det økte karakterpresset som kan oppstå uten noen eksamensavvikling er gode grunner til at vi bør gjennomføre de muntlige eksamenene vi kan i videregående skole, påpeker Helgesen. (Les mer om gode grunner til å gjennomføre eksamen nederst i saken.)
Eksamen kan gjennomføres med justert organisering
Rita Helgesen er politisk leder i Norsk Lektorlag |
Helgesen mener flere som argumenterer for å avlyse alle eksamener bruker gale premisser.
– Å beskrive mulige problemer som kan oppstå dersom alle fag skal ha fullskala eksamen som normalt gir selvsagt et galt bilde. Det er fullt mulig å gjennomføre muntlige eksamener med en justert organisering, men der elev, faglærer og sensor befinner seg i samme rom i tråd med smittevernreglene. Dersom smittevernreglene må strammes inn enda mer, kan muntlige eksamener under gitte forutsetninger også gjennomføres digitalt, påpeker hun.
Over halvparten av elevene på vidergående går på studieforberedende program. Her er det relativt enkelt å justere eksamensopplegget slik at kompetansemål som kan prøves uten eller med lite utstyr og praksis prøves til eksamen.
Avlyste eksamener vil ikke gi mer undervisning
Noen tror elevene kan få mer undervisning hvis eksamen avlyses. Men mange skoler har allerede gjort timekutt i skoleåret som begrunnes med eksamensavviklingen. Når timene allerede er fjernet, kan man ikke be lærerne jobbe mer enn de allerede har gjort denne våren, uten ekstra bevilgninger.
– Jobb uten lønn er helt uaktuelt. Lektorer og lærere har allerede påtatt seg en stor ekstra arbeidsbelastning for å kunne gi elevene best mulig oppfølging uten klasseromsundervisning, påpeker Helgesen
Hun er klar over at mange lektorer og lærere har en krevende jobb med å vurdere elevene når all undervisning skjer digitalt. Derfor bad Norsk Lektorlag i mars Kunnskapsdepartementet om å vurdere justeringer i regelverket, slik at alle elever får mest mulig rettferdig vurdering.
Eksamen bygger tillit til det norske vurderingssystemet
Vurderingssystemet i norsk skole har stor legitimitet, fordi elevenes kompetanse vurderes bredt, både ved vurdering underveis, standpunktvurdering ved opplæringens slutt og ved stikkprøver som eksamen.
– Eksamensinstituttet er en viktig kvalitetssikrende del av norsk skole. Vi advarer mot å ta forhastede beslutninger om å avlyse for store deler av eksamen for tidlig, avslutter Helgesen.