Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus holder innlegg på den muntlige høringen om statsbudsjettet på Stortinget. Bilde.
Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus ga innspill under den muntlige høringen om statsbudsjettet for 2025 på Stortinget 24. oktober 2024.
Arbeid

Ikke sett nyutdannede opp mot erfarne lektorer

Regjeringen foreslår å ta av videreutdanningsmidler for å finansiere veiledning av nyansatte. – Disse postene må ikke settes opp mot hverandre, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
AVRedaksjonen
24. oktober, 2024

– Statsbudsjettet må bidra bedre til å rekruttere og ikke minst beholde kvalifiserte lektorer og lærere. Vi har ikke råd til å ikke beholde de kvalifiserte, erfarne lektorene og lærerne i skolen, sa Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus under den muntlige høringen av statsbudsjettet på Stortinget i dag.

I forslaget til statsbudsjett for 2025, legges det opp til at lektorer og lærere som vil ta videreutdanning må bruke mer av egen fritid. Før fikk man 37,5 prosent permisjon for å ta 30 studiepoeng. I budsjettet reduseres permisjonen til 25 prosent for at andre ansattgrupper skal tilgodeses.

– Vi frykter at færre lærere vil ønske å ta videreutdanning. Denne potten burde heller økes, sier Nyhuus.

Lektorlaget har tidligere levert skriftlig høringsinnspill til budsjettforslaget, og deltok i dag på den muntlige høringen i utdannings- og forskningskomiteen.

Ikke sett nyansatte opp mot erfarne lektorer i budsjettet

Dessuten foreslår regjeringen å ta midler fra videreutdanningsposten for å finansiere blant annet veiledning av nyansatte lærere.

– Veiledning av nyutdannede er viktig. Vi setter pris på at tilskuddsordningen for veiledning også skal romme videregående opplæring. Imidlertid etterlyser Lektorlaget en forskriftsfesting av retten til veiledning for å sikre alle veiledning. Posten for veiledning må ikke settes opp mot posten for videreutdanning, understreker Nyhuus.

Lektorlaget har spilt inn at posten for videreutdanning for lærere og skoleledere bør inneholde nok penger til at lektorer og lærere som møter minstekravene for undervisningskompetanse, kan få relevant videreutdanning oftere enn i dag.

Gi sensorene mer tid

Lektorlaget er glade for regjeringens signaler om at eksamen beholdes på 10. trinn og i videregående opplæring. Det er også bred politisk enighet om å styrke eksamensinstituttet.

– Sensorene er helt sentrale i å opprettholde god kvalitet på eksamen. Vi mener sensorene må gis minst 10 minutter ekstra til å sensurere hver besvarelse. Staten har arbeidsgiveransvaret for sensorene, og dermed også makten til å forbedre sensorenes arbeidsbetingelser, sier Nyhuus.

Øremerk tilskudd til læremidler

Hun spilte også inn at statsbudsjettet fortsatt bør inneholde øremerkede tilskudd til læremidler.

– Det er fortsatt et etterslep etter LK20/LK20S. Vi er skuffet over at regjeringen ikke prioriterer læremidler i budsjettet. Når kommune- og fylkeskommunenes økonomi er trang, blir læremidlene en typisk salderingspost. Vi etterlyser øremerkede tilskudd til fysiske lærebøker og andre læremidler både i grunnskolen og i videregående opplæring.

se mer innhold fra kategorien

ArbeidUtdanning
budsjettlæremidlersensorvidereutdanning

Flere artikler du kanskje er interessert i

Arbeid
Lovendring for fysisk inngripen til Stortinget
Kunnskapsdepartementets forslag til lovendring i opplæringsloven om fysisk inngripen i skolen er nå sendt til behandling i Stortinget. Lektorlaget støtter forslaget.
Arbeid
Ingen enighet om mobilavtale i KS
Hovedsammenslutningene og KS har siden etter nyttår forhandlet om bruken av privat mobil på jobben i offentlig sektor, men har ikke blitt enige om en sentral avtale.
Arbeid
Tidligere eksamen må ikke gå på bekostning av læring
– Eksamen er viktig. Kunnskapsministerens forslag til endringer må ikke gå utover elevenes læring eller lærernes arbeidsbetingelser, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.