(Lektorbladet nr. 1-2018)
Det har vært flere advarende røster: Norsk skole er i ferd med å få en kritisk mangel på lærere. I 2021 vil det knapt bli ferdigutdannet nye lærere. Regjeringen styrer norsk skole rett inn i en åpenbar lærerkrise.
Grunnskolelærerutdanningene er utvidet fra fire til fem år, og derfor vil det «mangle» et kull med GLU-studenter om tre år. Dette har fått noen til å trekke slutningen om at «nesten ingen lærere blir uteksaminert i 2021».
Da glemmer de lektorutdanningene og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
– PPU-studentene utgjør halvparten av alle som hvert år er ferdig utdannede lærere og lektorer, men studiet får overraskende lite oppmerksomhet politisk, sier Rita Helgesen. Hun tror at det er mye å hente på å heve kvaliteten på PPU-studiene og sørge for at flest mulig fullfører, og at dette kan dempe effekten av få uteksaminert grunnskolelærere i 2021.
– Vi har dessuten foreslått at det bør innføres et turnusår. I stedet for ett år på universitetet, kunne man undervise ute i skolen og ta teorien innimellom. Da kan veien inn i skolen bli mer attraktiv for flere kompetente fagpersoner, sier Helgesen.
Ved Universitetet i Oslo tas det opp i underkant av 400 PPU-studenter, der 350 fullfører. Det er svært høy søkning, med åtte søkere per heltidsplass. Fra og med høsten 2019 innføres det krav om master for opptak til alle PPU-studier, unntatt for idretts- og kunst-/kulturfag. Med en sterkere satsing på og kvalitetsheving av disse studiene, kan vi få flere uteksaminerte enn 2000.
2014 | 1015 | 2016 | 2017* | |
Allmennlærere | 318 | 212 | 60 | 53 |
GLU 1-7 | 660 | 840 | 861 | 861 |
GLU 5-10 | 670 | 775 | 859 | 906 |
Lektorprogrammene | 260 | 316 | 364 | 296 |
PPU | 2 054 | 1 936 | 1 971 | 2 022 |
Totalt | 3 962 | 4 079 | 4 115 | 4 138 |
Tall fra NSD, Norsk senter for forskningsdata, 29.01.18
* 1. halvår