Søk
Hva ser du etter?
t
Søk
Min side
Meny
Min side
Lukk
Lektorstudentene
Medlemskap og medlemsfordeler
Kontakt oss
Lektorbladet
Juridisk talt
Tema
Kompetanse i skolen
Elever fortjener lærere med faglig fordypning i fagene de underviser i.
Arbeidstid
Arbeidstidsavtalen må skjerme tid til undervisning og for- og etterarbeid.
Etter- og videreutdanning
Alle lærere og lektorer må få rett til etter- og videreutdanning.
Bedre lektorlønn
Skal flere elever få kompetente lærere, må lektorene få et lønnsløft.
Slik vil vi styrke eksamen og vurdering
Norsk Lektorlag vil ha rettferdige vurderingssystemer som likebehandler elevene.
Ytringsfrihet i arbeidslivet
Ansatte har vid og omfattende ytringsfrihet om arbeidsplassen.
Vold på arbeidsplassen
Vold og trusler i skolen er et alvorlig arbeidsmiljøproblem.
Forside
ansettelse
ansettelse
ansettelse
Juridisk talt
Ansettelser på kanten
Lektorbladet
Tilsetting av lektorstudenter
Juridisk talt
Gravid på jobbintervju
Det er diskriminering hvis du får spørsmål om graviditet eller permisjon på jobbintervjuet.
Juridisk talt
Både smart og hyggelig: Ikke bare faglig gode, men også personlig egnede
Søkere som ikke fyller kompetansekravene i opplæringslova kan ansettes foran formelt kvalifiserte, hvis disse lærerne regnes som uegnet på grunn av sine personlige egenskaper. Dette sier Høyesterett.
Lektorbladet
Rett til innsyn i tilsettingssaker
Innsynsretten ved tilsettingssaker i offentlig sektor går lenger enn det mange er klar over.
Juridisk talt
Opplysningsplikt på intervju?
Hva kan arbeidsgiver innhente av opplysninger før ansettelse, og hva bør arbeidstaker selv opplyse om på intervju?
Juridisk talt
Ansettelse av lærere -den best kvalifiserte
Hvordan forstå det rettslige begrepet “best kvalifisert”?
Juridisk talt
Ny stilling
– arbeidsgivers drøftingsplikt overfor de tillitsvalgte. Tolkning av hovedavtalen i KS-området
Juridisk talt
Organisasjonsfrihet og ansettelser
Er det lov å stille spørsmål som er egnet til å kartlegge søkernes fagforeningstilhørighet og fagpolitiske sympatier?
JavaScript is disabled on your browser. Please enable JavaScript or upgrade to a JavaScript-capable browser to use this site.