Hva er så en god arbeidsplass? Det finnes årlige kåringer av gode steder å arbeide. Skulle vi utfordret KS, Oslo kommune, private skoleeiere og staten til å ta del i en slik kåring?
Tanken har blitt introdusert for meg i samtale med ulike medlemmer. Den ble forsterket da KS inviterte til sin Arbeidslivskonferanse 2024 nå i september. En av sesjonene på konferansen har overskriften «Dette må du vite for å benytte arbeidskraften best mulig». Sesjonen ledes av forhandlingsavdelingen i KS, og følgende tilbys: «På denne sesjonen treffer du KS Tariffskole, som gir deg et lynkurs i hvordan din kommune kan navigere i lov- og avtaleverk».
Jeg er selvfølgelig glad for at KS skolerer sine medlemmer i lov- og avtaleverk, det gjør vi også med våre medlemmer. Men KS har også et indirekte arbeidsgiveransvar i sin rolle som hovedsammenslutning. Jeg finner lite spor av det som skal motivere de ansatte, i årets arbeidslivskonferanse. Vi vet at det finnes mange gode arbeidsplasser, men arbeid for å fremme disse skal likevel være et tema arbeidsgiver synliggjør og prioriterer hele tiden. Lynkurs i å navigere i lov- og avtaleverk er noe annet enn hvordan skape gode og motiverende arbeidsplasser. Et forslag til KS for neste års konferanse, er temaet «Hvordan skape den gode arbeidsplassen».
Kampen om arbeidskraften er en utfordring offentlig sektor må ta på alvor. Da må også ledelsen på ulike nivåer bli vurdert av andre enn dem selv. Og her kommer en objektiv nominering og kåring av gode arbeidsplasser inn.
Offentlig sektor vil ikke måles etter alle de kriteriene privat sektor måles etter, men trolig vil en del kriterier kunne brukes begge steder. Lektorlagets medlemmer har tydelige innspill på gode, objektive kriterier for hva som vil gjøre deres arbeidsplass og arbeidshverdag bedre. Kriterier som antall elever i undervisningsgrupper, tilgang på oppdaterte trykte læremidler, god digital infrastruktur, tilgang på ikke-reklamefinansierte digitale læremidler, faktiske kroner til hver fagseksjon og/eller lektor for å gjøre undervisningen mer variert, muligheten for faglig relevant oppdatering for både dem som underviser og dem som leder, mulighet for faglig samarbeid, lederens oppfølging faglig og personalmessig, antall kvalifiserte kollegaer og digitale administrative verktøy som fungerer hensiktsmessig, er noen av kriteriene som kunne ha vært med i en slik kåring for lektorene og skolens del.
Skolen skal være til for elevene og deres læring, det er vårt samfunnsmandat. En god arbeidsplass for lektorene vil være det beste grunnlaget for å fylle dette samfunnsmandatet.
Denne artikkelen er publisert i Lektorbladet #4 2024.