– Vi kjenner til eksempler på at elever med over 50 prosent fravær likevel får karakterer. Lærere opplever press både fra elever, foreldre, skoleledelse og skoleeier om sette karakterer på elever de selv mener de ikke har grunnlag for å vurdere. Skoleledelse og nivåene over ønsker en pen statistikk. Ingen ønsker frafall, sier Paulsen.
Norsk Lektorlag mener at praksisen med karaktersetting tross høyt fravær med mangelfullt vurderingsgrunnlag blant annet skyldes at elevene har fått så sterke rettigheter.
– Hovedproblemet er at elevene ikke har hatt en tilsvarende bevisstgjøring av sine plikter. Elevene har fått individuelle rettigheter som gjør at de kan opptre på en måte som ødelegger for andre. En enkelt elev kan tilrane seg mye spesialbehandling, oppmerksomhet og skape mye forviklinger, mens de som oppfører seg godt får mindre oppmerksomhet. Balansen er ikke god. Regelverket gjør det vanskelig å sanksjonere det nærmest naturlige ungdomsopprøret i denne aldersgruppen, sier Paulsen.
Norsk Lektorlag ønsker en nasjonal fraværsstatistikk, slik at en med sikkerhet får dokumentert omfanget av fraværet. Omfattende fravær er også relatert til det store frafallet i norsk videregående skole, som nå også er dokumentert av OECD.
Relaterte lenker:
- Bergens Tidende Presses til å sette karakterer
- NLL Store utfordringer i norsk skole
- NLL Fravær skaper fortsatt problemer (26.august 2010)